آگاهی مصرف کنندگان از تبدیل مواد بازیافتی به محصولات جدید باید اولویت فرهنگ سازی در حوزه پسماند باشد

آگاهی مصرف کنندگان از تبدیل مواد بازیافتی به محصولات جدید باید اولویت فرهنگ سازی در حوزه پسماند باشد

آگاهی مصرف کنندگان از تبدیل مواد بازیافتی به محصولات جدید باید اولویت فرهنگ سازی در حوزه پسماند باشد

آگاهی مصرف کنندگان از تبدیل مواد بازیافتی به محصولات جدید باید اولویت فرهنگ سازی در حوزه پسماند باشد.

زمانیکه مصرف کنندگان بدانند که ضایعات بازیافتی قرار است به چه محصولاتی تبدیل شود، با رغبت بسیار بیشتری بازیافت را انجام می‌دهند.

دانشمندان با هدف بررسی رفتار مصرف کنندگان، از ایشان خواستند تا مقداری کاغذ باطله را دور بریزند.

شرکت‌کنندگانی که یک پیام تبلیغاتی را می‌دیدند که در آن گفته می‌شد این کاغذهای باطله به چه محصولاتی تبدیل خواهد شد، درمقایسه‌ با افرادی که تنها یک پیام عمومی بازیافت را مشاهده می‌کردند، بازیافت بیشتری انجام می‌دادند. مطالعه‌ی دوم نشان می‌داد شرکت‌کنندگانی که با محصولات تولیدشده از پلاستیک‌های بازیافتی آشنا می‌شدند، نسبت‌به کسانی که تنها از بازیافت شدن این مواد آگاه می‌شدند، تمایل بیشتری به انجام بازیافت داشتند.

در مطالعه‌ی سوم، سه پیام مورد مقایسه قرار گرفتند تا نشان داده شود اشاره به تبدیل مواد بازیافتی موجب افزایش بازیافت می‌شود. پژوهشگران دریافتند که پیام تبدیل مواد بازیافتی به محصولات دیگر موجب می‌شود مردم درمورد این موضوع تفکر کنند و بازیافت بیشتری انجام دهند.

پژوهشگران در بررسی‌های خود مطالعات  میدانی نیز انجام دادند. در نخستین مطالعه، دو تبلیغ گوگل درمورد بازیافت پارچه‌های جین مورد مقایسه قرار گرفت که در یکی از آن‌ها به محصولات حاصل از بازیافت اشاره می‌شد ولی در دیگری روی محصول حاصل تاکیدی نمی‌شد. میزان توجه کاربران به تبلیغ اول بیشتر بود.

سرانجام یک بررسی در محل‌ جمع‌آوری زباله‌های سالن دانشگاه انجام شد. در سالنی که به محصولات حاصل از مواد بازیافتی اشاره شده بود، ۵۱/۵ درصد از موادی که وارد بخش زباله‌های دفنی شده بودند، بازیافت‌پذیر بودند؛ درحالی‌که این مقدار در سالن کنترل ۶۲/۹ درصد بود. این تفاوت نشان می‌دهد پیام بازیافت موجب شده است دانشجویان به‌جای اینکه ضایعات بازیافت‌پذیر را در بخش زباله‌های دفنی بیندازند، مقدار بیشتری از آن‌ها را وارد جایگاه‌ ضایعات بازیافت‌پذیر کنند.

 

این نتایج شواهد قانع‌کننده‌ای فراهم می‌کند که نشان می‌دهد زمانیکه مصرف‌کنندگان از موضوع تبدیل مواد بازیافتی آگاه می‌شوند، بازیافت بیشتری انجام می‌دهند. برجسته‌سازی تبدیل مواد بازیافتی به محصولات جدید باید در اولویت فرهنگ سازی حوزه پسماند باشد.

 

بالا